Участь професорки Оксани Цюняк у Програмі внутрішньої академічної мобільності

У межах реалізації Програми внутрішньої академічної мобільності в Інституті педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України професорка кафедри початкової освіти та освітніх інновацій, заступниця декана з наукової роботи педагогічного факультету Оксана ЦЮНЯК виступила на  освітньо-науковому заході «Академічна доброчесність дослідника: виклики в умовах штучного інтелекту». Захід був спрямований на представлення законодавчо-нормативних регулятивів, окреслення викликів та рекомендацій щодо використання ШІ на засадах етичних принципів. 

Учасниками стали: аспіранти Інституту педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України; аспіранти освітньо-наукової програми «Професійна освіта» Карпатського національного університету імені Василя Стефаника, Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка. 

Модератором заходу виступила Мирослава Вовк, доктор педагогічних наук, професор, завідувач відділу змісту і технологій педагогічної освіти, яка окреслила виклики у використанні ШІ на засадах академічної доброчесності, покликаючись на європейську політику та рекомендації, акцентувала увага на необхідності прозорості, підзвітності та дотримання етичних принципів в освітній практиці, у дослідницьких студіях, на рекомендаціях у політиці ЮНЕСКО щодо використання штучного інтелекту.

Професорка Оксана Цюняк наголосила на актуальності формування цінностей академічної культури у здобувачів вищої освіти в умовах стрімкого розвитку цифрових технологій. Вона зазначила, що штучний інтелект є водночас викликом в освіті і цифровим інструментом, що відкриває нові можливості для освітян, однак вимагає етичного, відповідального та усвідомленого використання. Академічна доброчесність, критичне мислення, відповідальність, толерантність та академічна свобода є ключовими цінностями сучасної академічної культури, які необхідно формувати у здобувачів освіти.

Доповідачка представила зміст Положення про політику відповідального використання технологій штучного інтелекту, схваленого Вченою радою університету, наголошуючи, що штучний інтелект має бути інструментом підтримки творчого процесу, а не засобом підміни інтелектуальної праці. Справжня цінність освіти полягає не у технологічних можливостях, а в глибокому осмисленні знань, етичному ставленні до навчання та відповідальності за власний інтелектуальний розвиток.

«Наше завдання − сформувати у здобувачів вищої освіти внутрішню потребу бути чесними, мислити критично, поважати інтелектуальну працю та етично використовувати інструменти нової цифрової епохи. Лише так ми зможемо виховати покоління компетентних і відповідальних фахівців, здатних діяти з честю, розумом і гідністю в умовах сучасних викликів», − зазначила Оксана Цюняк.

Докторка педагогічних наук, професорка керівниця Центру освітньо-наукового партнерства і мережевої взаємодії Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка Олена Семеног розкрила специфіку локальних нормативно-правових актів щодо використання штучного інтелекту в освіті та науковій діяльності, підкреслила значення належного цитування та етичної поведінки в дослідженнях, висвітлила цінні практики проведення конкурсу академічної доброчесності та необхідність ознайомлення аспірантів з нормативними документами, схарактеризувала роль словників в академічному письмі, у формування термінологічної культури дослідника.

Співголова Кафедри ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття» Кирил Котун представив політики провідних університетів Швеції, Данії та Фінляндії щодо використання ШІ, а також узагальнив рекомендації для України у напрямі розроблення інституційних політик. 

Доповідачі актуалізували можливості штучного інтелекту на засадах академічної доброчесності, наголосивши на європейській політиці прозорості, підзвітності та етичних принципів в освіті.

Захід спрямований на реалізацію програми внутрішньої академічної мобільності та має на меті обмін інноваційними освітніми практиками, науковими ідеями та досвідом упровадження сучасних підходів у сфері освіти і науки між науковими установами та закладами вищої освіти України, поширенню кращих практик забезпечення академічної доброчесності та формуванню спільного освітнього простору, заснованого на цінностях відповідальності, етичності й інноваційності; підвищенню якості освіти й наукових досліджень, а також підготовки нового покоління педагогів і дослідників, здатних ефективно діяти в умовах цифрової трансформації та використання технологій штучного інтелекту.