Змістовний і пізнавальний тренінг із циркулярної економіки проєкту «Girls Go Circular»

2 жовтня студентки першого і другого курсу предметної спеціальності А4.03 Середня освіта (Історія та громадянська освіта) ОР «Бакалавр» у молодіжному центрі «Paragraph» пройшли тренінг із циркулярної економіки проєкту «Girls Go Circular». Його провела тренерка програми цього тренінгу кандидат економічних наук, доцент кафедри міжнародних економічних відносин факультету історії, політології і міжнародних відносин Карпатського національного університету імені Василя Стефаника Ірина Серняк.

На початку тренінгу доцент кафедри історії України і методики викладання історії Андрій Королько, гарант освітньої програми Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр», в рамках читання дисциплін «Вступ до спеціальності» і «Організація позакласної гурткової роботи» наголосив на важливості набуття здобувачами вищої освіти у свої майбутній професійній педагогічній діяльності підприємницької компетентності, та передачі цих знань у роботі з учнями та вихованцями на посаді вчителя історії і громадянської освіти та керівника гурткової роботи в ЗЗСО і ЗПО. Підприємницька компетентність – це інтегрована якість особистості, що базується на креативності, творчості, інноваційності, здатності до ризику, спроможності планувати, самоорганізовуватися й організовувати підприємницьку діяльність, утілювати ідеї у сферу економічного життя, розв’язувати конфліктні ситуації, приймати рішення, брати на себе відповідальність, формувати моделі поведінки, необхідні для успішного розв’язання нагальних виробничих проблем.

Ірина Серняк під час проведення тренінгу відзначила, що «Girls Go Circular» – це освітній проєкт, який за допомогою програми навчання з питань циркулярної економіки дозволяє дівчатам у віці 14–19 років з усієї Європи здобути цифрові та підприємницькі навички. Проєкт сприяє досягненню цілей політики гендерної рівності та, зокрема, Дії №13 Плану дій з цифрової освіти на 2021–2027 роки – «Заохочення участі жінок у STEM».

Мета проєкту – дати дівчатам можливість стати рушіями змін у цифровому та зеленому переході та заохотити їх до вивчення STEM-дисциплін, незважаючи на гендерні стереотипи, пов’язані з цими галузями.

Проєкт впроваджується під координацією Європейського інституту інновацій та технологій (EIT) – EIT RawMaterials і реалізується JA Ukraine – неприбутковою громадською організацією, членом всесвітньої мережі JA Worldwide, яка розвиває підприємницькі навички у молоді.

Під час тренінгу тренерка розглядала/описала та долучала студенток до реалізації таких кейсів:

  1. Виготовлення екологічного обгорткового паперу для квіткових магазинів із перероблених матеріалів. Після використання клієнти можуть повертати такий папір у спеціальні пункти збору, де він знову піде на переробку. Таким чином створюється циркулярна модель: від виробництва – до повторного використання, без відходів.
  2. Збір букетів, які вже відслужили своє і зазвичай потрапляють у смітник. Студентки пропонують перетворювати такі квіти на натуральні аромасаше, декоративні наповнювачі чи екологічні сувеніри. Це дозволяє зменшити кількість органічних відходів, дати квітам нове призначення і створити корисний продукт для дому.
  3. Студентки пропонують створювати іграшки та одяг для них із речей, які втратили свою актуальність у секонд-хендах. Такий підхід зменшує текстильні відходи й надає матеріалам друге життя.

Як результати, отримуємо такі цікаві і змістовні маркетингові «фішки»:

  1. Унікальність: кожна іграшка та її одяг – ексклюзив, другого такого немає.
  2. Еко-цінність: батьки купують не просто іграшку, а соціально відповідальний продукт.
  3. Сторітелінг: кожен виріб має «історію» – з якого одягу він створений (можна додавати бирки з цією історією).

Проведення тренінгу із циркулярної економіки проєкту «Girls Go Circular» для студенток засвідчило його високу результативність та практичну значущість. Учасниці отримали можливість: опанувати сучасні знання з цифрових навичок та принципів циркулярної економіки; взяти участь у практичних завданнях, які сприяють розвитку критичного мислення, командної роботи та креативності; поглибити розуміння глобальних викликів, пов’язаних зі зміною клімату, ресурсоефективністю та сталим розвитком, відчути власну залученість до міжнародної ініціативи, що розширює освітні горизонти та інтегрує українську молодь у європейський освітній простір.

За підсумками тренінгу більшість студенток відзначили: підвищення рівня цифрової грамотності; набуття нових практичних компетентностей, корисних як для навчання, так і для майбутньої професійної діяльності; мотивацію до участі в інших міжнародних і всеукраїнських освітніх та наукових проєктах.

За результатами навчання учасниці отримали сертифікати про проходження тренінгу в межах курсу «Girls Go Circular».